Dank aan de sponsoren

De kerstvakantie zit erop en 2019 is al een week onderweg.
Tijd om PariTech en MotoPlace te bedanken voor het vertrouwen en de steun die ze ons afgelopen jaar hebben gegeven.

https://www.paritech.be
https://www.motoplace.nl

Ook een een woord van dank aan Slangen Karting voor de begeleiding op de baan en de technische Know How.

Slangen Karting

En dan is het tijd om vooruit te kijken.
In 2019 gaan we weer mee strijden om de eer bij de Senioren in het Open Belgisch Kampioenschap Rotax Max.

2018 was een goed jaar waarin Bas 5de algemeen is geworden.
Voor 2019 is het doel (weer) mee strijden om de podium plaatsen.

Mocht je Stichting BJ Karting willen sponsoren, stuur dan een bericht naar info@bjkarting.nl en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Alle sponsoring is welkom. Heb je bepaalde wensen, laat het ons weten. Alles is bespreekbaar. Ook als je een kleinere bijdrage wil leveren wordt dat zeer op prijs gesteld.

De kalender voor 2019 is als volgt:
– 14 april -> Karting Genk
– 12 mei -> Mariembourg
– 9 juni -> Kerpen
– 18 augustus -> Circuit Park Berghem
– 15 september -> Karting Genk

Laatste race Belgian Max Challenge 2018

21 oktober werd de laatste wedstrijd van de Belgian Max Challenge verreden. Ook dit weekend is weer mogelijk gemaakt door:

– PariTech carrosserie Opbouw, Hydraulische service
Motoplace Echt
– François Slangen Karting

De foto’s zijn verzorgd door:
Kartphoto.com

Tijdens de kwalificatie waren er wat grip issues achter. Met een achterstand van 0,7 sec wist Bas zich op P15 te kwalificeren. Niet wat we ervan gehoopt hadden omdat Bas de hele vrijdag en zaterdag rond P8, 9 en 10 zat met zijn tijden.

Voor de eerste race dus maar weer wat aanpassen en nu was het beter gesteld met de grip. Vanaf P15 was de start niet denderend waardoor hij terug viel naar P21. Een fantastische inhaalrace maakte dat hij toch nog op P12 kon worden afgevlagd.

Bij de start van race 2 viel Bas weer wat plekken terug. Vanaf P15 wist hij zich echter goed terug te vechten. Met nog twee rondjes te gaan werd de aanval ingezet op P9. Helaas stuurde zijn opponent gewoon in terwijl Bas er al helemaal naast zat. En nog erger, niemand van de baanofficials had het gezien. Met een kromme stuurkolom en zelfs een ontzet stuurwiel moest Bas de pitstraat opzoeken en kreeg hij een DNF achter zijn naam.

De derde en laatste race moest Bas door de uitvalbeurt in race twee vanaf P17 starten. Nu ging het beter met de start en kon de weg naar voren opgepakt worden. Halverwege de race waren 2 coureurs aan het strijden om P9. Dit was goed voor Bas want nu kon hij hier sneller naar het koppel toe rijden. Aangekomen in het kielzog van P10 ging Bas zich mengen in de strijd. Na even gekeken te hebben was de goede plek gevonden en kon Bas een plaats opschuiven. De strijd om P9 was een mooie en eerlijk gevecht. Helaas voor Bas lukte het niet om P9 definitief over te nemen. P10 was echter een mooie resultaat.

In de eindstand in het kampioenschap heeft Bas een mooie vijfde plek weten te veroveren. En prestatie die er mag zijn. 

Deze mooie vijfde plek heeft ervoor gezorgd dat Bas ook mag meedoen tijdens de Golden Trophy op 3 en 4 november in Genk. Dat heeft hij verdiend. Daar krijgt hij de kans zich te meten met de wereldtop. Rijders uit alle hoeken van de wereld zullen hierbij aanwezig zijn. Tijdens dit weekend zijn de laatste tickets naar het WK in Brazilië te verdienen. Wie weet wat allemaal mogelijk is dan. Kansen zijn er altijd.

Spa – 23-09-2018

Het vierde weekend van de Belgian Max Challenge werd verreden in Spa. Na vele dagen van mooi warm weer werd een weekend met veel wind en regen voorspeld.  Met de steun van
– PariTech carrosserie Opbouw, Hydraulische service
Motoplace Echt
– François Slangen Karting
gingen we toch vol goede moed het weekend in.

Vrijdag morgen eerst de tent opzetten en dan ’s middags de eerste meters van het weekend maken. In de regen uiteraard.  Zaterdag was het droog. Met de hoop op droog weer toch hier en daar wat dingen getest. Helaas was dat niet nodig. Zondag werd alleen in de regen gereden.

Op de grote baan werd de 4 uurs van de European LeMans Series verreden. Terwijl daar de rode vlag was uitgehangen voor het slechte weer gingen de Senioren gewoon van start voor de eerste race. Dat bleef niet ongemerkt zoals de beelden op Youtube laten zien.

Link naar Youtube met de opname

De kwalificatie ging niet zo goed. Bas was zo druk met de kart op de baan houden dat een aantal cruciale dingen niet opgemerkt werden .  P10 werd hierdoor zijn startplek voor de eerste race ’s middags.

Na een redelijke start moesten eerst wat gevechten beslecht worden voordat Bas van het groepje waarin hij zat weg kon rijden. De kop van het veld kon toen al niet  meer achterhaald worden. Na een aantal rondjes goed gas geven was ook de ruimte achter Bas groot genoeg dat hij niet meer achterhaald kon worden. Het gas ging er af en de race werd gecontroleerd uitgereden met een P7 als eindresultaat.

Door de hevige regenval werd race twee met een uur vertraging toch nog verreden. De organisatie had besloten race drie te laten vervallen. Daar zou het door de vertraging veel te laat voor worden en was het weer te onbetrouwbaar.

Bij de start van de tweede race kwam Bas klem te zitten en viel hij terug naar P10 vanwaar hij de strijd opnieuw aangegaan. De regen werd minder en de strijd op de baan werd heftiger. Het resultaat mocht er echter zijn. Een P5 in de laatste race en een P5 algemeen.

Daarna konden we gelukkig wel de tent droog opruimen.
Toen dat gedaan was nog even naar de camping om alles in te pakken en de caravan achter de bus te hangen. En dan, hop naar huis om samen met Dorine en Rob een lekkere sparerib te gaan eten bij Restaurant Op de Vos.

Ook dit weekend werd weer mogelijk gemaakt door:
– PariTech carrosserie Opbouw, Hydraulische service
Motoplace Echt
– François Slangen Karting

Foto’s zijn gemaakt door Kartphoto

Training hervat na de vakantie

De vakantie is weer voorbij en de trainingen worden weer hervat. Tijdens de vakantie heeft de motor een revisie gehad. Dus eerst even inrijden. Dat kan het best op een dag dat het niet zo druk is op de baan. Afgelopen woensdag was niet zo’n dag, maar gelukkig konden we tijdens het ‘Minikwartier’ de baan op om de motor in te rijden

Nadat de motor was ingereden zijn we wat dingen gaan testen. Het ging eigenlijk allemaal best goed. Totdat in de laatste stint een andere rijder Bas niet op tijd zag toen deze in de tweede bocht een actie plaatste. We gaan er gemakshalve vanuit dat hij niet met een Junior Max tijdens een training persé voor Bas wilde blijven. Als dat wel zo is snap je het toch niet helemaal.

Voor beide rijders was deze sessie afgelopen. Voor ons was dat het teken om naar huis te gaan. Twee kromme spoorstangen en een kromme stuurkolom was teveel om daar nog te repareren.

Al met al toch een goede dag geweest. Motor loopt lekker, Bas heeft weer gereden en maakt me niet meer gek, en de testjes die we gedaan hebben, hebben ook resultaat gehad.

NK Spa – 9 juli 2018

Afgelopen weekend hebben we mee gedaan aan de 5de ronde van het NK 2-takt georganiseerd door Chrono Karting.
Omdat we met de BMC in september ook in Spa rijden hebben we deze als training ook mee gedaan.

Na wat problemen op vrijdag hadden we voor de zaterdag al een behoorlijke achterstand opgelopen. Die werd niet meer ingehaald helaas.

Tijdens de kwalificatie werd een 13de tijd gereden.  Hmm. Zou je zeggen, maar het was een goede kwalificatie met slechts 0,292 seconde van pole position.  De eerste 20 plaatsen lagen binnen 0,4 seconde van pole. 

De start van race 1 was prima. Zoals gewoonlijk werd het dringen in de kortste bocht halverwege het rondje. En met het veld nog heel dicht bij elkaar werd Bas naar de minst ideale positie gedwongen waardoor hij terug viel van P10 naar P28. De weg naar voren ging voorspoedig. Totdat één van de rijders al zwaar ging verdedigen met nog 5 minuten te gaan.

Het gaatje dat op een gegeven moment gelaten werd, werd met beide handen aangegrepen. Bij het realiseren van de fout door de ander werd het gat ook weer abrupt dicht gegooid. Te laat …….. En zo gingen ze er beide vanaf. 

Bas viel hierdoor van P12 terug en werd uiteindelijk op P18 afgevlagd.

Race 2 werd weer heel goed gestart. Maar ook nu viel het op dezelfde plek op de baan weer net de verkeerde kant op voor Bas. Na een titanenstrijd op de baan kon Bas toch nog terug komen van P23 naar P15. 

Al met al een redelijk weekend, maar een goede training voor 23 september als we met de BMC weer in Spa zijn.

Ook dit weekend werd weer mogelijk gemaakt door:
– PariTech carrosserie Opbouw, Hydraulische service
Motoplace Echt
– François Slangen Karting

Foto’s zijn gemaakt door Kartphoto

 

BMC Kerpen komt eraan

Volgende week wordt de 3de wedstrijd van de Belgian Max Challenge in Kerpen verreden. Hier ben ik voor de wedstrijd 3 x geweest om te trainen. 

De eerste keer was om weer eens kennis te maken met de baan. En dat ging best goed. Met de Apex banden werden de tijden van vorig jaar makkelijk geëvenaard en zelfs verbeterd. Met de Mojo D5 ging het nog beter.

De tweede keer wilde ik echt testen. Dat lukte niet helemaal. Het was erg druk vanwege een wedstrijd dat weekend. Zodoende moest er tussen de OK’s en de X30’s gereden worden. Bovendien hadden we telkens maar 15 van de 75 minuten tot onze beschikking. De tijden van de vorige keer werden dan ook niet gehaald.

De derde keer ging ik op een woensdag. Dat was lekker rustig en de baan was goed. Helaas ging het niet helemaal zoals gewenst door een accu die niet helemaal top was. Toch werden de tijden van de eerste keer verbeterd. 

Het filmpje geeft een impressie van Kerpen. 

Komende week eerst een paar dagen eindexamens van school maken. Vanaf donderdag kan ik me dan voorbereiden op de wedstrijd. Dan de maandag en dinsdag bijkomen en nog wat studeren om woensdag, donderdag en vrijdag de laatste eindexamens af te ronden.

Volgende race in Kerpen (D)

De volgende wedstrijd is 20 mei in Kerpen (D).
Afgelopen weekend maar al eens gaan trainen op de Erftlandring.

              

Het was een super mooie dag zaterdag. Zeker als je ziet wat de rest van het paasweekend voor weer is geweest. 

De eerste paar rondjes op de Apex banden van vorig jaar gereden. Pas aan het einde van de dag 2 x op de wedstrijdbanden van Mariembourg gereden.

           

We hebben veel kunnen proberen. Sommige dingen waren verbeteringen. Andere dingen niet. De rondetijden waren in ieder geval goed en de basis voor het vervolg is gezet.

Helaas gaat de Erftlandring binnenkort dicht. Na 2020 zal er weer een kartbaan van de kalender verdwijnen. En dat voor de uitbreiding van de nabijgelegen bruinkolenmijn van RWE. Ik begrijp er niets van. Energie uit bruinkolen is toch niet meer van deze tijd met alle veranderingen voor het behoud van het milieu. 
Lees meer over het sluiten van de de Erftlandring in artikel
“Kartbaan Michael Schumacher gaat na 202 verdwijnen“.

Mariembourg – 18 maart 2018

Mariembourg was een vermoeiend, koud maar succesvol weekend.

      

Zondag morgen tijdens de warmup begon het te sneeuwen en al snel werd het een ijsbaan. Rijden was niet mogelijk en dus werd de startopstelling door de computer bepaald. De startopstelling was gunstig voor de eerste race. Het was een P3 geworden. Race 2 werd de startopstelling omgedraaid en dus moest van de 2 na laatste plek gestart worden.

Voor de resultaten maakte de startplek niet uit. Race 1 en race 2 werden beide op een 6de plek afgevlagd. Dit leverde een mooie 5de startplek op in de finale.

Na een goede start kwam Bas uiteindelijk op een derde plek terecht. Verder in de race moesten uiteindelijk toch de twee gewonnen plekken worden ingeleverd en kwam Bas op de zelfde plaats over de streep als werd gestart. Een mooie P5 algemeen was het eindresultaat.

Dit prachtige weekend is mogelijk gemaakt door:
PariTech
MotoPlace Echt
Slangen Karting

De foto’s zijn gemaakt door KartPhoto.com